2010 Georgian uutisraportti huijausta

2010 Georgian uutisraportti huijaus oli väärennetty uutinen raportti esitettiin Georgian televisioasema Imedi TV 13. maaliskuuta 2010 mennessä.

Lähetys

Erityiskertomus on viikko-ohjelma, joka on lähetetään Imedi TV lauantaisin klo 20:30. Maaliskuun 13. päivänä 2010 Imedi aikaistettava ohjelman 19:59, aikaväli varattu Chronicle. Chronicle joka kulkee 20:00 on tärkeä tietolähde Imedi tv-katsojille.

Alussa lähetys suoritetaan vastuuvapauslauseke että mitä oli seurata oli mahdollista ", jos Georgian yhteiskunnan ei nosteta yhdessä vastaan ​​Venäjän suunnitelmia." Natia Koberidze, säännöllinen erityiskertomuksen ankkuri avasi ohjelma sanoilla "Oletko koskaan ajatellut loppuun Georgian valtion asemaa? Luultavasti kyllä, koska olemme jo nähneet tätä uhkaa kesällä 2008", viitataan 2008 Etelä-Ossetian sota .

Fake uutiset raportti, joka raskaasti hyödynnetty kuvamateriaalia 2008 sota Etelä-Ossetiassa, aloitti Imedi syytti Georgian oppositio organisaation protestien Tbilisin vuoksi väitetty petosten Tbilisi kaupungin vaalit, jotka on tarkoitus pitää 30. toukokuuta. Mielenosoituksissa, tuntematon pyssymiehiä avasivat tulen mielenosoittajia, tappoivat. Tämän seurauksena opposition vetosi kansainvälisen yhteisön auttamaan riistääkseen "Saakašvili tyrannia". Seuraava protesti Tbilisin, väijytyksessä Etelä-Ossetian pääkaupungissa Tskhinval tapahtui, joka tappoi presidentti Etelä-Ossetian Eduard Kokoity. Moskova ilmoitti omistavansa todisteet osallistumista Georgian turvallisuuspalvelujen Kokoity murhan, joka Venäjä katsotaan terrori-iskun. Väitetään pro-Venäjän opposition poliitikkojen johdolla Nino Burdzhanadze ja Zurab Nogaideli matkusti Tskhinval ja syytti Saakashvilin tappamisen Kokoity. Salamurhan jälkeen, Venäjän armeijan joukot liikkeelle ja laittaa korkean varoittaa. Georgian armeijan joukot mobilisoitiin, ja lähti puolustusasemiin ympäri Tbilisissä raskasta tykistöä. Kansanhallitus kanssa Burdzhanadze ruorissa julisti hallituksen Saakašvilin "laiton". Muut Georgian opposition poliitikot, jotka pidettiin jopa yhteiskäyttäjinä venäläisten mukana Zurab Dzidziguri, Kakha Kukava, Koba Davitashvili, Levan Gachechiladze ja Giorgi Khaindrava. Venäjän presidentti Dmitri Medvedev on esitetty, jossa Georgian selostusta, väitetään sanomalla "Koska Saakashvili hallitus alkoi avoin terrorismin vastaan ​​Etelä-Ossetian, tämä kansainvälinen rikollinen on pysäytettävä. Olen tilannut sotilasoperaation, ja kehotamme Georgian kansa ei vastustamaan joukot, jotka tuovat heille vapautta. "Broadcast sitten osoitti venäläisiä panssarivaunuja, jotka perustuvat Akhalgorin alueella Etelä-Ossetiassa, tulevat Georgian pääkaupunki, ja useat Georgian pataljoonia ilmoitettiin ovat loikkasi ja asettui ihmisten hallitus. Saakašvili lausutaan ottaa mahdollisesti murhattu, joka väitettiin ilmoittanut liikkeen Fair Georgia; poliittinen puolue johtaa entinen Georgian pääministeri ja nykyinen oppositiopoliitikko, Zurab Nogaideli. Kuitenkin muita raportteja oli ilmoittanut Saakashvili oli elossa piilotettu paikalla ja vielä komento. Lähetys totesi, että Länsi seisoi ja antoi vain "halfhearted protesteja". Laatimista se oli viivästynyt rajat, Yhdysvaltain presidentti Barack Obama on esitetty seisoo korokkeella Valkoisen talon, mikä näyttää olevan Rose Garden tiedotustilaisuus, jossa Yhdysvallat varapuheenjohtaja Joseph Biden seisoo Obama. Koberidze ilmoitti yleisölle, että oli rikkomatta kehitys, jossa Obama väitetään tekee live lausunnon. Jossa Georgian selostusta, Obama näyttää vaativa että venäläiset "lopettaa sotatoimet" vastaan ​​georgialaisia. Uros ankkuri ilmoitti, että Yhdysvaltain ulkoministeri Hillary Clinton oli matkalla Moskovaan. Puhe sanoi on annettu presidentti Saakašvili on esitetty, jossa hän totesi, että Venäjä halusi tulla Empire, ja kehotti kaikkia tukikelpoisten georgialaiset liittyä armeijaan. Samaan aikaan venäläiset koneet on raportoitu olevan pommitetaan tavoitteita kaikkialla Georgiassa, ja Georgian vapaaehtoiset raportoidaan harjoittavan torjua Mtskheta. Lisäksi raportissa skenaario ilma kuljettaa Puolan presidentti Lech Kaczyński Tbilisi ollaan räjäytettiin, mikä Puolan presidentin kuoleman.

Tehosteet

Lähetyksen aikana, yleinen paniikki herätti Georgiassa, koska monet georgialaiset ei nähnyt vastuuvapauslauseke alussa lähetyksen, ja olettaa, että he olivat katsomassa live-tapahtumia. Tuhannet puhelut hätäpalveluihin tehtiin, kansalaisten kiirehti nostaa käteistä pankkiautomaateista, Georgian matkapuhelinverkkojen kaatui, ja monet valmis pakenemaan Tbilisi ja kylien ja kaupunkien lähellä rajaa Etelä-Ossetian. Jotkut yksiköt Georgian armeijan otti puolustusasemiin kuultuaan väitetyn hyökkäyksen. Interfax alkoivat raportoida uutiset Venäjän hyökkäystä Georgiaan ja murhan Saakašvili, ennen David Cracknell, työntekijä Georgian hallituksen, lähetti kahden sanan tekstiviestin ulkomaisille toimittajille sanoilla "Ei pidä paikkaansa".

Kolme ihmistä kuoli katsellen huijausta. Gaioz Odishelidze, 50-vuotias mies Aragvispiri vuonna Dušeti alueella, kärsi kohtalokas sydänkohtaus samalla seurata ohjelmaa. Mukaan hänen poikansa, Odishelidze huusi "Mitä helvettiä?", Ennen tarttumalla rintaansa ja romahtamassa. Ambulanssi ryntäsi paikalle, mutta ensihoitajat eivät pystyneet elvyttää häntä. Vano Nasaridze, 75-vuotias asukas Tbilisi, halvauksen samalla seurata lähetystä. Nasaridze perhe vei hänet sairaalaan 14. maaliskuuta, jossa hän leikkauksessa, mutta kuoli useita päiviä myöhemmin. Nasaridze perhe ilmoittaneet aikovansa haastaa Imedi ja vaativat, että ohjelma oli vastuussa hänen kuolemastaan. Nainen, jonka poika palveli Georgian armeijan kuoli sydänkohtaukseen katsellen ohjelmaa.

Kotimaan reaktio

Oppositio Georgian tuomitsi ohjelma, joka on verrattu 1938 Maailmojen sota radiolähetyksen, ja syytti Saakashvilin osallisuudesta.

Nino Burdzhanadze, johtaja demokratialiikkeen-United Georgia oppositiopuolue, totesi hänen uskovansa, että Saakashvili määräsi ohjelma esitettiin lisätä venäläisvastaisuus ja pilaamaan Georgian oppositio. Burdzhanadze puolue ilmoitti myös, että se tiedosto oikeusjuttu vastaan ​​Imedi.

Entinen Georgian presidentin Eduard Shevardnadzen tuomitsi ohjelman ja sanoi, että se oli pelottelu Georgian hallituksen oman kansansa. Ševardnadze totesi myös, että ohjelma osoittautui Venäjän presidentti Dmitri Medvedev oikeassa hänen päätöksensä ei neuvotteluita Saakashvilin. Katolikos patriarkka Ilia II Georgian tuomitsi ohjelman sanoen se oli loukkaus Georgian kansa ja armeija.

Kyselyssä hoitaa Kviris Palitra, 63% 406 vastaajista uskoo, että Saakashvili oli mukana valmistelussa fake raportti, 8,7% uskovat presidentti oli välinpitämättömästi, 28,3% ilmoitti, että ne olivat epävarmoja.

Georgian toimittaja reaktiot

Imedi lähetys tuomitsi monet Georgian toimittajia, jotka osallistuivat mielenosoituksiin on Imedi TV rakennus. Giorgi Udzilauri, journalisti Akhali Taoba sanomalehti että ohjelman osoittanut, että propaganda on suuri vaikutusvalta Georgiassa, ja jatkoi sanomalla, että ohjelma oli testi yleisön reaktiota kohti Georgian hallituksen "seuraava väkivalta ja sotilaallinen seikkailu", ja se näkyy hallituksen pitää vielä tällaisia ​​suunnitelmia. Udzilauri kutsutaan myös Imedi "propaganada trumpetti" hallituksen, ja totesi uskovansa, että syylliset olisi toteutettava tuomioistuimessa, kuin luoda paniikki on rikos valtiota vastaan. Luba Eliashvili totesi uskovansa, että Imedi olisi perittävä kuitenkin uusia lakeja Georgiassa eivät tarjoa merkittäviä sakkomaksuja. Eliashvili totesi myös, että positiivinen tulos raportti on, että ihmiset ovat menettäneet luottamuksensa Imedi ja "Mischists" ikuisesti. Gia Iakobashvili, Editor-in-Chief presa.ge, totesi uskovansa, että kaikki toimittajat pitäisi protestoida Imedi, ja että toimittajat eivät saisi osallistua mihinkään Imedia ohjelmointia. Giorgi Mamatsashvili, journalisti Asaval-Dasavali sanomalehti, pitää ohjelman lavastettu show, ja kuultuaan väitetyn puhelinkeskustelun välillä Tsamalashvili ja Arveladze, totesi uskovansa, että ohjelma oli tarkoitus luoda paniikkia ja toteuttaa hallituksen ideologia . Mamatsashvili sanoi myös, että "Imedi on tullut talon prostituution. Tämän hallituksen ideologia on torjua patriarkka ja tuhota kirkon."

Neuvosto peruskirjan journalistisen etiikan Georgiassa oli kokouksessaan 25. maaliskuuta 2010, jossa he keskustelivat journalistisen etiikan Georgian tiedotusvälineissä. Erityiskertomus ankkuri Natia Koberidze johtui osallistua kokoukseen mutta myöhemmin perui. Koberidze totesi, että hän oli valmis kokoukseen osallistuvat, mutta koska sen julkinen muodossa, päätti peruuttaa koska kokous voitaisiin käyttää keinona hyökätä häntä. Eter Turadze, neuvoston pää, totesi kokouksessa, että se ei ole pidetään rangaista ketään, vaikka seuraamukset voidaan harkita, jos neuvosto katsoi, että journalistinen eettisten normien rikottu. Turadze sanoi myös, että mainittu tavoite kokous oli kehottamaan toimittajia toimimaan mukaan eettiset normit. Seurauksena Koberidze n poissaolevaksi kokouksessa, neuvosto lähetti hänet 16 kysymystä sähköpostilla, joka muun muassa pyysi häntä, joka oli vastuussa fake uutisraportti lähetetä näkyvällä varoituksia, että se oli vain simulaatio, ja onko hän oli otettu missään paineita. Koberidze vastasi kyselyyn sanomalla, että hän ei riko peruskirjaa, koska varoituksia annettiin katsojat ohjelma alkoi, että se oli simulaatio. Hän totesi myös, että hän ei ollut tietoinen, kuka oli vastuussa ilman näkyviä varoituksia ohjelman aikana.

Imedi vastaus

Giorgi Arveladze, pääjohtaja Imedi TV, totesi, että ohjelman tarkoituksena oli osoittaa georgialaisia ​​ulkoisia uhkakuvia, joita he joutuivat sanoen: "todella epämiellyttävä asia eilisen mietinnön ja haluan kaikkien ymmärtävän tämän hyvin on että tämä mietintö on niin lähellä todellisuutta kuin mahdollista, mitä voi todella tapahtua, ja mitä Georgian viholliset pitää mielessä ". Arveladze pahoitteli paniikki lähetys aiheutti Georgiassa, mutta puolusti raportti, ja hylkäsi kehottaa häntä eroamaan. Vaikka Arveladze kieltäytyi vetää kysymyksiä siitä, onko lähetys rikkonut käytännesäännöt lähetystoiminnan, Georgian kansallisen Communications Commission ja Nuoret Lakimiehet ry Georgian sanoi, että Imedi oli rikkonut koodia sen lähetystä. Imedi päällikkö oli myös pakko puolustautua syytöksiä, että ylin virkamiehet Georgian hallituksen, mukaan lukien Saakašvili, kerrottiin ohjelman, ennen kuin se meni ilmaan. Kun toteamus GNMC että lähetys rikkoi yleisradioyhtiön käytännesäännöt, televisioyhtiön suunnattu tehdä julkisen anteeksipyynnön.

Hallituksen vastaus

14. maaliskuuta 2010 puhuu asukkaille Bolnisi alueella, Saakašvili näytti puolustaa lähetys, ja totesi "T oli todellakin hyvin epämiellyttävä ohjelma, mutta epämiellyttävä asia on, että se on erittäin lähellä sitä, mitä voi tapahtua ja mitä Georgian vihollinen on suunniteltu ". Vain osa fake raportti että Saakašvili nimenomaisesti kiistänyt oli osa, joka sanoi, että jotkut Georgian armeija oli liittynyt jorces venäläisten kanssa, koska se on mukaan Saakašvili loukkaus niitä, jotka taistelevat Georgiassa. Kuitenkin aikana Mukhrovani Kapina Saakashvili nimeltään sama sotilaat petturit ja syytti heitä työskentelee Venäjällä. Sotilasasiantuntija Giorgi Melitauri syytti taustahenkilöidensä Mukhrovani Mutiny; tekeviltä Saakashvilin propagandaa tilauksia; olemisen takana kirjallisesti ohjelman. 15. maaliskuuta 2010 kirjallinen lausunto ilmestyi Georgian presidentin verkkosivuilla, jossa, lukuun ottamatta syyttäen Venäjä ottaa aggressiivinen suunnitelmat Georgiaa vastaan, hän vaati korkeampia journalistisia eettisiä standardeja estämään tällaiset tapaukset tulevaisuudessa.

Georgian pääministeri Nika Gilauri puhuu Brysselin hylkäsi käsityksen, että hallitus valvoi Imedi vedoten aseman yksityisomistukseen; Tästä huolimatta, asema on yleisesti mielletään valvonnassa hallituksen Tbilisissä.

Teipattu puhelin tallenteet

15. maaliskuuta 2010 äänitallenne väitetään olevan puhelinkeskustelun välillä Arveladze ja hänen varamiehensä Eka Tsamalashvili julkaisi Forum.ge; koska Arveladze läheiset siteet Saakashvilin tämän esille epäilyjä, että Saakashvili oli osallistunut lähetyksen. Vuonna tallennus, nainen, väitetään Tsamalashvili, sanoo, että tuuletus kertomus ikään kuin se olisi aito uutinen olisi vastoin Georgian lain Broadcasting, ja totesi, että ilmoitus olisi tehtävä ruudulla kertoo katsojille fake kertomuksessaan, että se oli simulointi. Mies, väitetään Arveladze, vastaa ehdotuksen sanomalla, että hän oli puhunut "Misha" lempinimi Saakashvilin päivä edellisen, ja sen jälkeen oli pyytänyt Saakashvilin onko ohjelma olisi laittaa ilmaan tavallisena Chronicle ohjelma, hän kertoi hänelle, että se olisi. Mies jatkoi sanoa, että hän kertoi Saakashvili että katsojat kerrottaisiin alussa broadcast että ohjelma oli simulaatio, mutta Saakashvili sanoi ei tehdä niin, näennäisesti, koska se vaikuttaisi ohjelman vaikutuksia. Mies menee sanoa, että yleinen juoni ääriviivat oli toimitettu Ghia Nodia ja Zurab Davitashvili, molemmat entisiä Saakashvilin hallitus. Oltuaan kysyttiin tontti ääriviivat, sekä Nodia ja Davitashvili vahvistivat saaneensa sen tv-verkon ennen lähetystä.

Arveladze kiisti keskustelu käytiin ja syytti Venäjän erityispalvelut valmistamiseksi nauha ompelemalla yhteen lauseita eri keskustelut tuottaa tallennuksen. Tsamalashvili kutsutaan tallennus "absurdi ja valhe", ja hylkäsi ehdotuksia, jotka hän oli saanut ohjeet virkamiehet taas työskentelee Imedi. Hän ehdotti myös osallistuminen Venäjän erityispalveluja väitettyyn valmistuksen. Riippumaton analyytikko Irakli Sesiashvili totesi äänitys oli "hyvin lähellä" aitoja, ja totesi uskovansa, että ääniä tallennuksen Hyväksytty väitetty kaiuttimet niin sanoakseni. Sesiashvili totesi myös, että on mahdotonta "säilyttää luonnollisen intonaation ja idiolekti vuonna tekaistu nauha".

16. maaliskuuta 2010 äänitallenteen väitetty puhelinkeskustelun välillä Saakashvilin ja Georgian kulttuuriministeri Nika Rurua oli anonyymisti postitettu, ja osittain tuuletetaan Rustavi 2 sen kahdeksantoista uutisia. Vuonna tallennus, mies, väitetään Rurua soittaa Pariisista, kysyy aiheuttama paniikki ohjelma oli "rauhoittunut". Vastauksena, toinen mies, väitetään Saakashvili sanoo, että paniikki kesti vain viisi minuuttia, ja että Imedi olisi pitänyt sijoittaa kuvateksti näytön alapuolella neuvoa katsojille se oli simulaatio. Toinen ihminen sanoo sitten, että ohjelma oli ennustanut varsin tarkasti "Venäjän skenaario", ja että hän oli puhunut Arveladze ja kertoi tämän hänelle. Rurua syytti Venäjän liittovaltion turvallisuuspalvelun valmistamiseksi tallennuksen.

Irakli Sesiashvili ehdotti, että Georgian sisäministeri Vano Merabishvili, tai hänen ministeriö, jonka uskotaan harjoittaa laitonta puhelinkuuntelu, oli takana vuotaa puhelimen tallenteet Internetiin, näennäisesti yrittää häpäistä Saakašvili. Irakli Alasania, johtaja Alliance Georgiaan, painetaan viranomaisia ​​tekemään asiantuntija-analyysi tallenteita, ja sanoi myös, että ulkomaiset asiantuntijat olisi osallistuttava varmistettu, että tallenteet ovat aitoja. Giorgi Targamadze, johtaja kristillis-demokratialiikkeen, vaati ad hoc parlamentaarisen komitean tutkimaan asian, mutta hänen ehdotuksensa lyötiin takaisin lainsäätäjät hallitsevan puolueen, joka hylkäsi sen "ei vakava".

Kansainvälinen reaktio

Andrei Nesterenko, tiedottaja Venäjän ulkoministeriö sanoi Imedi ohjelma oli vastuuton ja moraalitonta, ja että Venäjä ymmärtää viha Georgian seurauksena tuuletuksen. Hän myös syytti hallitusta Georgian "poliittinen paranoia". Nesterenko totesi myös, että Saakashvilin kommentit ohjelmasta oli hänen hyväksyntää sen sisällön. Dmitri Rogozin, pysyvä edustaja Venäjän Naton haastattelussa Venäjän sanoi tänään, että ohjelma oli suurenmoinen provokaatio, ja oli jatkoa tietojen sodan Saakašvili edelleen käydä Venäjää vastaan. Sergei Markov, jäsen Venäjän duuman, opined että ohjelma oli tarkoitettu oppositiovoimien Georgian sijaan Venäjä. Markov totesi myös, että vihaa Venäjä oli osa Saakashvilin poliittisella asialistalla, ja että se on ensisijainen että ne, jotka ylittävät hänen etsimällä yhteyksiä Venäjän häpäistä, vaikka mukaan BBC News, jotkut myös näki raportin ohuesti peitetty huitaista Georgian opposition joka tapasi Venäjän pääministeri Vladimir Putin yrittää korjata Georgian ja Venäjän suhteita. Nino Burdzhanadze tapasi Putinin Moskovassa viikkoa ennen raportti, ja syytettiin maanpetoksesta parlamentaarista liittolaisia ​​Saakašvili. Venäjän tiedotusvälineet ilmoitti myös aikovansa haastaa Imedi tekijänoikeusrikkomuksesta, kun Georgian asema käyttää kuvamateriaalia ilman lupaa Venäjän tekijänoikeuden haltijoilta.

Kutsuessaan raportissa vastuutonta, Éric Fournier, Ranskan suurlähettiläs Georgian, tuomitsi hänen kuvansa fake raportissa. Imedi käytetään arkisto kuvamateriaalia Fournier puhu toimittajille, ja kuvata Fournier kertoo katsojat tulosten tapaamisia Georgian ulkoministeri, jossa ne kerrottiin Venäjän sotilaallisiin operaatioihin. Arkistomateriaalin Britannian ja Tšekin suurlähettiläät käytettiin myös samaan segmenttiin. Denis Keefe, Britannian suurlähettiläs Tbilisissä, totesi käyttö arkiston kuvamateriaalia itse oli epäkohteliasta hänelle suurlähettiläs, ja että ohjelma teki karhunpalveluksen Georgian mainetta olevan vastuullinen ja riippumattomia tiedotusvälineitä. Keefe valitti myös, että ohjelma ehdotti, että Saakashvili oli keskusteli Britannian pääministeri Gordon Brown noin "olematon kuvatut tapahtumat", ja totesi, ettei hän eikä Britannian hallitus oli osallisuutensa tai aikaisempaa tietoa, mitä hän nimeltään, Imedi vastuutonta ohjelma. Suurlähettiläs vaati myös, että Imedi anteeksi ja tehdä selväksi, että se käytti kuvan ilman hänen suostumustaan ​​tai lupaa. Yhdysvallat suurlähettiläs Georgia John Bass kutsutaan lähetys vastuutonta ja vääristäviä, ja sanoi, että se ei ollut osaltaan parantaa turvallisuustilannetta alueella.

Euroopan unionin tarkkailuoperaation Georgiassa totesi, että tuuletuksen ohjelma oli vastuuton ja oli mahdollista edelleen heikentää alueen vakautta, jossa mahdollisuus uudelleen sotilaallisten toimien välillä Venäjän ja Georgian joukkojen. Mission pidetään jatkuvasti yhteydessä Venäjän rajavartiolaitoksen hallituksen ja Etelä-Ossetian lähetyksen aikana kautta välikohtausten ehkäisy- ja vastaus Mekanismi hotline, jotta hälytystasoista pysyi status quo. Euroopan komission puheenjohtaja José Manuel Barroso, kun tapaaminen Georgian pääministeri Nika Gilauri Brysselissä, ilmaisi huolensa huijausta uutisraportti ja sanoi Euroopan unioni on "toiveikas, että intensiivinen työ jatkuu vahvistamaan demokraattisia instituutioita, luoda kattava poliittinen kulttuuri , ja varmistamaan tiedotusvälineiden vapaus. " Barroso kehotti myös Georgian hallitusta pidättymään toimista, jotka voisivat lisätä paikallisia ja alueellisia jännitteitä.

Naton tiedottaja James Appathurai tiedotustilaisuudessa Brysselissä 24. maaliskuuta 2010 nimeltään väärä uutinen raportti "viisasta" ja "hyödyttömiä". Appathurai totesi myös, että tapaus ei ollut katsottu positiivisesti Natossa, mutta ei vaikuttaisi Georgian pyrkimykset päästä liitto.

Abhasian presidentti Sergei Bagapsh kutsutaan ohjelman "valtava typeryys" ja sanoi että ei huomiota olisi kiinnitettävä ohjelman sisältö.

16. maaliskuuta 2010 TIME sijoitettu fake raportin numero yksi "Top 10 Shocking huijauksia", ennen Ashley Todd ryöstöstä huijaus, ilmapallo poika huijaus, KSJJ Ochoco Dam huijaus, Sidd Finch huijaus, 1938 Maailmojen sota radio huijaus, Anna Anderson, Hitler Diaries huijaus, piltdownin ihminen ja Ison pörssissä Petokset 1814.

Valeria Novodvorskaya väitti, että sisällyttäminen skenaario räjäyttäminen Lech Kaczyński n lentokone on osoitus rikoskumppanuuden Venäjän valtion kuoleman Puolan presidentin lento-onnettomuudessa 10. huhtikuuta 2010 Smolenskin alue.

Edellinen artikkeli 7. Blues
Seuraava artikkeli 41. Fires Brigade